Nej. For mange er det et svært ord at få sagt

Af Anders Bjerregaard

Februar 2021

 

NEJ.

For mange er det et meget svært ord at få sagt. I mange virksomheder oplever man ofte, at der er projekter, man ikke tjener særlig meget på eller som man i nogle tilfælde ligefrem taber penge på. Selvom man har en rimelig idé, om hvilke projekter man ikke kan tjene på, er det alligevel ikke altid, der bliver sagt nej til dem.

Vi oplever, at det især er sælgere, der har svært ved at sige nej, hvis de bliver bedt om at komme med et tilbud til en stor kunde. Selv når de ved, at de bliver presset så meget på pris, at de reelt ikke kan tjene på det, ender mange alligevel med at sige ja.

Det er dog ikke kun indenfor salg, det er svært at sige nej. McKinsey kommer i et studie frem til, at næsten halvdelen af alle de projekter, som virksomheder kører, ikke skaber værdi målt over en 15-årig periode.

Af studiet fremgår det, at beslutningstagerne har virkelig svært ved at lukke projekter ned, når de først er startet op. Også selvom de er bekendt med det faktum, at projektet ikke skaber værdi og aldrig kommer til det. Der er sikkert mange årsager til at det er så svært at sige nej og få lukket projekterne ned, men realiteten er, at der ligger et kæmpe potentiale i at blive bedre til at sige NEJ, når der er behov for det.