Derfor blev Ritzaus kommercielle strategi effektivt implementeret

Af Benjamin Frank With

April 2021

 

Breaking: Kommerciel og overordnet strategi hænger sammen

Hæderkronede Ritzaus Bureau er med sine små 200 medarbejdere i hjertet af København ikke kun en institution i dansk nyhedsformidling, men en digitalt drevet forretning med en bred vifte af kommunikations- og nyhedsløsninger til professionelle brugere. 

Kan man skabe gode kundeoplevelser og vækst på samme tid?

Det korte svar? Ja! Hvis man formår at koble den kommercielle og den overordnede strategi med et fast fokus på, hvad der er mest værdifuldt for kunderne. Der er to afgørende pointer. 1) Medarbejderne skal vide præcist, hvordan de er med til at eksekvere strategien og 2) organisationen skal være gearet og tilpasset til de forandringer, strategien bringer. 

En af Ritzaus centrale udfordringer på den kommercielle bane har været arbejdet med at gøre kunder til fans uden at gå på kompromis med omsætningen. Samarbejdet har sikret at kunderne får præcist den tid og omsorg, de fortjener, uden at medarbejderne mister fokus på, hvor væksten skal komme fra.

Og vi går ikke før strategien virker

Beecon har arbejdet sammen med Ritzau siden 2015, og det dybe kendskab til forretningen og arbejdsgangene har været en stor hjælp i arbejdet med at bygge og kommunikere salgsorganisationens nye kommercielle strategi. 

For at sikre de optimale betingelser og gøre strategien til virkelighed, har en del af vores leverance også været en gennemgribende re-organsiering af salgsorganisationen og – naturligvis – et nøje planlagt eksekveringsforløb med medarbejderne. Alle er således ikke kun klar over visionerne, men klar til at tage arbejdshandskerne på og ændre de daglige rutiner, så de matcher roller, processer og værdiskabelse.

Beecon har hjulpet os med at omsætte vores strategiske kommercielle mål til konkrete handlinger.
— Anders Lind, kommerciel direktør