Ejerskifte - er din virksomhed klar til fremtiden?

Seks tips til hvordan du gør din virksomhed salgsmoden

Læsetid: 5 minutter og 42 sekunder


At forberede din virksomhed til salg handler overordnet set om optimering. Dette indebærer, at du som ejerleder tager en række proaktive skridt, med formålet om at gøre virksomheden attraktiv for købere og samtidig øger dens værdi, så den bedst mulige handel kan indgås. Denne beslutning bør planlægges grundigt og overvejes nøje, da der for mange ejerledere er tale om et salg af deres erhvervsmæssige livsværk. I denne artikel præsenterer vi dig for seks tips til, hvordan du kan gøre din virksomhed salgsklar.


#1 | Analyser og fastsæt en plan

Det er en fornuftig ide at analysere din virksomhed som en del af salgsforberedelsen. Her er SWOT-analyse en lavpraktisk måde at opsummere og prioritere dine analyser, der giver dig en overordnet forståelse af din virksomhed ved at spørge: Hvad er dens styrker og svagheder? Hvilke muligheder og trusler er der? SWOT-analysen bør generelt være en kontinuerlig proces og ikke udelukkende noget man gør i forbindelse med planlægning af et salg, da dette sikrer, at virksomheden forbliver attraktiv. Efter at have identificeret og analyseret din virksomhed er det tid til at planlægge forbedringsinitiativer baseret på de identificerede områder, der kræver optimering. Vores erfaring viser, at det oftest er mest effektivt at starte med et begrænset antal realistiske initiativer, der er overkommelige for ejerlederen og virksomhedens medarbejdere at implementere.


#2 | Tydelig strategi og målbare nøgletal

For at øge chancerne for at sælge din virksomhed, er det nødvendigt at præsentere potentielle købere for en tydelig strategi og målbare nøgletal for virksomheden. Uden klart definerede mål er det vanskeligt at fastsætte budgetter og dermed fastsætte virksomhedens værdi eller gennemføre et salg. Manglende fremtidsplaner og strategi kan afskrække potentielle købere, da de vil se risiko for reduceret indtjeningsmuligheder. Det er derfor også afgørende at dokumentere, hvordan tidligere strategier har ført til gode resultater. Selvom købere muligvis ikke fortsætter med virksomhedens strategi efter salget, er det bedste bud på virksomhedens fremtid en handleplan, en tydelig strategi og realistiske budgetter for de kommende år. Ved at integrere salgsforberedelse i den løbende drift kan du altid præsentere din vision, strategi, vækstpotentiale og forretningsplan, hvis en potentiel køber dukker op.


#3 | Hold på nøglemedarbejdere

”At gøre en virksomhed salgsklar indebærer den udfordrende overgang fra at være en virksomhed, der er stærkt afhængig af ejerlederens indsats, til en virksomhed, der i højere grad kan fungere uafhængigt af ejerledens direkte involvering"

— Benjamin With | Adm. direktør og Partner i Beecon

Det er vigtigt, at virksomheden kan fortsætte med sin stabilitet, selv efter ejerskiftet, og for at opnå dette, bør en potentiel køber være opmærksom på at bevare nøglemedarbejdere. Det er derfor klogt at overveje, hvordan man kan fastholde disse nøglemedarbejdere og eventuelt inddrage dem i salgsprocessen. Dette kan eksempelvis opnås ved at tildele dem mere ansvar som mellemledere, involvere dem i bestyrelsesarbejdet eller endda tilbyde medejerskab i virksomheden, da dette ofte øger deres engagement og loyalitet. Medejerskab i virksomheden giver også mulighed for at belønne medarbejdere for deres engagement og loyalitet. Derudover kan det være en tryghed for køberen, at nøglemedarbejdere ikke forlader virksomheden straks efter overdragelsen.


#4 | Værdiansættelse

Værdiansættelse af din virksomhed indebærer at fastlægge dens aktuelle markedsværdi. Det er dog vigtigt at bemærke, at værdiansættelse ikke er identisk med den endelige salgspris. Værdiansættelsen tjener som et værdifuldt referencepunkt i forhandlingsprocessen om en endelig købspris for virksomheden.

Der er flere elementer, der påvirker værdiansættelsen af virksomheden. Er virksomheden i vækst, eller har den en stabil indtjening? Er det en nyopstartet virksomhed eller en veletableret forretning? Og er der potentiale for at udvide til nye markeder?

Der eksisterer forskellige metoder, hver med sine egne fordele og ulemper, og de anvendes til forskellige formål. Nedenfor gennemgås der kort de mest benyttede metoder.

Discounted Cashflow

Den mest almindeligt anvendte metode til værdiansættelse af veletablerede virksomheder kaldes Discounted Cashflow (DCF). Denne metode består af en vurdering af virksomhedens forventede pengestrømme i de kommende år samt en analyse af vækstraten for disse pengestrømme på sigt.

I denne metode beregnes nutidsværdien af alle fremtidige pengestrømme ved hjælp af en rentesats, der afspejler investorens ønskede afkast for investeringen. Renteniveauet er til dels baseret på den risikofri rente samt et risikotillæg, der varierer afhængigt af faktorer som virksomhedens størrelse, markedsposition og kompetencer m.m.

Det er vigtigt at bemærke, at resultatet af DCF-modellen i høj grad afhænger af de indtastede værdier for pengestrømme, og derfor kan forskellige input medføre betydeligt forskellige resultater.

Multipel værdiansættelse

En multipel værdiansættelse er en markedsbaseret værdiansættelsesmetode. Ved brug af denne metode sammenlignes virksomheden med andre lignende virksomheder, hvis markedsværdi og indtjening er kendt. En multipel værdiansættelse kan bedre betragtes som en efterrationalisering af værdiansættelsen, end en real værdiansættelse, da værdien er afhængig af de priser, som andre virksomheder er blevet solgt til. Den anvendte multiplikator beregnes ved at undersøge forholdet mellem en specifik nøgleindikator, såsom omsætning, indtjening før renter og skat eller indtjening efter skat, og salgsprisen for en tilsvarende virksomhed.

Eksempel på multipel værdiansættelse

Hvis en lignende virksomhed blev solgt for 36 millioner kroner og havde en indtjening før skat og renter på seks millioner kroner, så ville multiplikatoren være seks, da salgsprisen er seks gange større end nøgleindikatoren. Denne proces gentages med flere lignende virksomheder, og derefter bruges gennemsnittet af de forskellige multiplikatorer for at fastsætte værdien af den virksomhed, der undersøges

Tommelfingerregel

Hvis du ikke vil give dig i kast ned avancerede værdiansættelsesmetoder, kan tommelfingerregler baseret på overskud give en grov værdiansættelsesindikation. Tag det årlige overskud og gang det med syv for at estimere virksomhedens værdi. Det er vigtigt at forstå, at disse tommelfingerregler kun bør bruges som en skitse og aldrig som den eneste værdiansættelsesmetode.


#5 | Overvej hvem du vil sælge til

Ved ejerskifte i virksomheden er det vigtigt at definere dine mål for salget. Ønsker du økonomisk frihed, videreførelse af virksomhedens værdier, lokal forankring, eller medarbejdernes velbefindende efter ejerskiftet? Disse overvejelser har stor betydning for hvem, der skal overtage virksomheden. Når du beslutter at sælge, skal du identificere potentielle købere, der kan være strategiske eller finansielle, afhængigt af dine mål.

Ud over familiære muligheder er der også muligheder for at sælge til medarbejdere, kunder, kapitalfonde, leverandører eller konkurrenter. Selvom det kan virke udfordrende at sælge til en konkurrent, kan de være villige til at betale en præmie, da det kan give dem stordriftsfordele.


#6 | Gør virksomheden uafhængig af ejerlederen

Den nuværende ejer kan have afgørende indflydelse på virksomhedens indtjeningsgrundlag. Dette kan være på grund af oparbejdet viden, stærke og unikke relationer til medarbejderne eller tætte bånd til kunder og leverandører. Det er derfor afgørende at være opmærksom på de områder og funktioner, hvor den nuværende ledelse vil blive savnet mest. Ved at identificere disse kritiske nøgleområder og nøglefunktioner på forhånd, kan man minimere de udfordringer, der kan opstå ved et ledelsesskifte. I en sådan situation vil et glidende ejerskifte være optimalt, da den kommende ejer får mulighed for løbende at lære virksomheden at kende indefra, og således skabe bedre betingelser for en succesfuld overdragelse. Desuden kan ejerens nødvendighed minimeres ved kontinuerligt at dele ansvar med nøglemedarbejdere og give dem omfattende indsigt i produkter, kunder, processer og relaterede områder.

”Fordelene ved at gøre din virksomhed salgsklar, er at du står et bedre sted, uanset om du ender med at sælge eller ej”

— Benjamin With | Adm. direktør og Partner i Beecon

Tak fordi du læste med.

Næste
Næste

En guide til effektiv og effektfuld rekruttering